Selasa, 21 Jun 2011

FA - FI - TI - CER

penah dengaq tak perkataan FAFITICER? FAFITICER ni adalah konsep atau kaedah pembelajaran. benda yang aku dapat dari bos aku masa gheja kat TM dulu. bagi aku, konsep ni memang baguih la kalau nak guna pakai. dulu2 aku rajin sangat guna istilah ni especially waktu wat training courses kat staff. 

apa itu FA? FA ni singkatan bagi perkataan 'faham'. maksudnya apa jua ilmu yang orang cuba sampaikan, contohnya cam kat kursus ka, latihan ka, cikgu mengajaq ka, kita cuba fahamkan. hat ni level satu ni memang paling penting. sebab kalau kita langsung tak faham, 3 lagi level tu, kita takleh nak proceed. faham ni bukan ja untuk ilmu, tapi kita bleh apply untuk benda2 lain jugak.

FI lak sebahagian daripada perkataan 'fikir'. lepaih ja kita faham dengan sesuatu ilmu tu, kita kena guna akai yang Allah swt kurniakan kat kita untuk fikirkan tentang ilmu tu. mungkin fikir dari segi kepentingan atau baguihnya ilmu yang kita baru dapat. bila kita sedar dan tau kepentingan ilmu yang kita baru dapat tu, baru bleh pi level ketiga.

tahap ketiga ni adalah TI atau perkataan penuhnya 'titip'. mungkin perkataan yang kita jarang dengaq, tapi titip ni bahasa mudah dia tanam atau semat dalam diri kita. bila kita dah faham, dahtu dah fikir, kita kenala masukkan ilmu tu dalam jiwa kita. tapi kalu kat level nombor dua kita fikir ilmu tu tak baguih ka, apa ka, cukup la takat fikir ja. takyah sampai level titip pun.

selesainya ketiga2 level, mai lah kita ke level terakhir iaity CER. CER ni asai dari perkataan 'cerna'. maksudnya ilmu yang kita dah faham, fikir dan titip tu, kita kena praktikkan. jangan takat duk belajaq ja. tapi kena praktikkan jugak. dengan ni, baru lah lengkap konsep FAFITICER ni. 

bagi aku, konsep atau kaedah FAFITICER ni memang cukup berguna waktu nak bagi training kat sapa2 pun terutamanya masa introduction. stress kan benda ni awai2. aku saja ja nak kongsi pengetahuan dan pengalaman yang aku dapat sebelum ni dengan hangpa semua. harap kita sama2 bleh kongsi banyak lagi ilmu bukan takat ilmu BOLA saja heheh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan