Selasa, 11 September 2012

Preview: Malaysia vs Vietnam


Mari kita preview sikit game Harimau Malaya vs Vietnam. Satu benda yang perlu kita tau, both Harimau Malaya dan Vietnam dah berubah sejak last jumpa masa AFF Suzuki 2010 dulu. Time tu kita menang di Bukit Jalil dan berjaya ikat Vietnam di tempat mereka kat Semi-Final. Yang aku pasti, lepas menang kat semi-final tu, semua dah boleh rasa Malaysia akan jadi juara Piala AFF Suzuki time tu. Aku rasa macam tu, korang aku tak taulah.




Vietnam bukan calang-calang team. Sebab tu ini jadi Friendly kelas A. Ranking diorang nombor 146 kat dunia, nombor 20 kat Asia dan 2nd dekat ASEAN. Lagi tinggi dari kita. Perlawanan malam ni bakal menemukan juara Piala AFF 2010 menentang Juara Piala AFF 2008. So, maknanya game malam ni sebenarnya bakal menjadi ujian paling getir bagi Harimau Malaya. Semua rekod friendly sebelum ni dah boleh abaikan kerana ini merupakan ujian paling penting bagi kita. Malaysia dan Vietnam diletakkan dalam kumpulan berlainan untuk AFF Cup tahun ni, so possibility untuk bertemu di semi-final atau final itu sangat tinggi.

Vietnam pastinya mengharapkan striker utama diorang Le Cong Vinh (51 Caps, 30 gol) untuk lead attacking diorang, bukan setakat untuk friendly ni, bahkan untuk AFF Cup 2012 sekali. Masa jadi tuan rumah bersama Piala Asia 2007, Vietnam berjaya layak ke Suku Akhir selepas menang ke atas UAE, seri dengan Qatar dan kalah dengan Jepun dalam group stage. Tapi diorang kalah dengan Juara masa tu, Iraq 2-0 di Suku Akhir. Impressive.

Harimau Malaya pula pastinya mengharapkan agar kombinasi Safee dan Mat yo kembali. Safee dan Mat Yo setakat ni masih belum menjaringkan gol untuk Malaysia pada tahun ni. Tapi Malaysia pun dah mula tunjukkan taring kalau kita lihat berdasarkan friendly lawan Singapore dan kelab EPL. KRG dilihat masih mengekalkan formasi yang sama dengan menggunakan 2 orang striker. Tapi banyak player baru dibawa masuk. Untuk friendly ni, King Raja memanggil Christie Jayaseelan(Sayap), Abdul Shukor Jusoh(midfield) dan penjaga gol Zamir Selamat. Selain tu, kalau dilihat dari barisan pemain sejak Piala AFF Suzuki yang lalu, paling impressive rasanya adalah pemain Pahang, Azamuddin Akil a.k.a Alex. Tapi jangan lupa juga dengan Gary Steven Robbat yang menunjukkan prestasi cemerlang di bahagian midfield terutamanya dalam perlawanan menentang Arsenal.

Apa yang penting, diharap malam ni stadium Shah Alam akan penuh. Ini bukan sahaja acid test bagi pasukan negara, tapi juga kepada penyokong. Takkan nak tunggu dapat tiket subsidi baru nak pergi? Kalau macam tu, tunggu dapat masuk semi-final atau final barulah penuh stadium. Ini perlawanan kelas A, so diharap kita akan dapat penyokong kelas A malam ni. Plus, aku sangat berharap air horn dan air mineral dalam botol diharamkan. Bukan setakat kacau penyokong lain, tapi juga kacau permainan. Bunyi air horn tu kuat, nanti ref tiup wisel tak dengar. So, if tak nak chant, cukuplah sorak perlahan atau tengok game tu. Kalau ada kekasaran or tak puas hati dengan ref, maki je, tak payah baling botol air. Marilah kita penuhkan stadium Shah Alam malam ni dan sokong Harimau Malaya!

Barisan Pemain Malaysia:
 
Goalkeepers:
Khairul Fahmi Che Mat (Kelantan)
Farizal Marlias (Negri Sembilan)
Zamir Selamat (Johor FC)

Defenders:
Amirizwan Taj Tajuddin (ATM)
Aidil Zafuan, Azmi Muslim (ATM)
Mahalli Jasuli (Harimau Muda)
Fadhli Shas (Harimau Muda)
Bunyamin Umar (Selangor)
Faizal Muhammad (Terengganu)
Zubir Azmi (Terengganu)
S. Subramaniam (Kelantan)

Midfielders:
D. Christie Jayaseelan (ATM)
Gary Robbat (Harimau Muda)
Wan Zack Haikal (Harimau Muda)
Azamuddin Akil (Pahang)
Safiq Rahim (Selangor)
Shakir Shaari (Kelantan)
S. Kunanlan (Negri Sembilan)
Abdul Shukor Jusoh (Terengganu)

Forwards: 
Zaquan Adha (ATM)
Ahmad Shakir Ali (Negri Sembilan)
Khyril Muhymeen Zambri (Kedah)
Safee Sali (Pelita Jaya)
Norshahrul Idlan Talaha (Kelantan)




source: http://www.sokerleaks.my/2012/09/preview-malaysia-vs-vietnam.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan