Rabu, 27 Jun 2012

Off topic - cerita pasai moto aku


Entry ni saja aku syok-syok taip sebab nak cerita la skit pasai moto aku. Senang cakap, moto baru aku la. Pakai pun baru tiga ari heheh. 

Aku ni memang dari dulu, especially masa ngaji kat MMU dulu, memang moto ni jadi main transport aku. Pi mana ja dengan moto. Kira tanpa moto, aku ni 'patah kaki' la. Ingat, ni peribahasa saja, satgi ada yang pi loyaq buruk lak heheh.

Lani, moto yang baru aku pakai ni adalah MODENAS ACE 115. Penah dengaq tak? tengok? Haa kalau tengok pun, mungkin tak perasan kot. Aku amik moto ni sebab dah tak tahan berulang alik pi balik gheja dengan gheta, dekat enam bulan jugak la aku duk wat camtu Jitra-Kangaq. Mana tahan bro, minyak gheta saja bulan-bulan cecah RM400 lebih.

Moto lama aku, si BELALANG TEMPUR lani budak ngaji IPDA kot pakai. Selama nak dekat empat tahun aku pakai FZ150 tu, aku biaq stended ja. Tapi mai kat budak tu, dia mekap abih, tambah la aksesori skit. Kalu tengok jumpa kut jalan pun, tak perasan sangat dah kata tu moto lama aku. Kut nak cam pun, tengok nombot plat ja la.

Dah disebabkan tak tahan duit duk abih tuang minyak, aku cadang nak amik moto baru. Mola-mola tu terpikiaq la jugak idea tah hapahapa nak pakai moto CC besaq, siap nak upgrade lesen B2 pi jadi B full. Tapi kaji punya kaji, takleh la nak pakai moto besaq sebab paham-paham ja la, mentenen tu mahai. Moto adik ipaq aku NINJA250 pun, tayar sebijik pun mahai dari tayar honda civic.

Tambah lak, aku nak amik moto hat senang bawak anak laki aku tu ronda petang-petang. Dahtu konfem la aku nak amik kapcai saja. Apa lagi, survey la moto camna yang aku mau. Awai aritu, duk survey la tengok SUZUKI AXELO. Smart memang cukup semat. Brake dics oo depan belakang. CC pun dah 125. Yang tak best harga tu mahai, RM 5,500++.

Nak amik LC memang tak brani la sebab tengah panas. Orang cukup berkenan, tambah-tambah hat kaki curi. Orang habaq, kat Aneka Jitra pun, jangankan moto LC tu ilang, rim pun orang bleh pi curi kalu tak dapat curi moto. Kena la plak lani LC tu jenih mat rempit duk suka nek, so bleh jadi sparepart la mana-mana moto curi tu.

Duk surf tenet cari kapcai, terjumpa la pasai ACE ni. Launch pun masa hujung Februari ka awai Mac tah. Ada dua kaler, merah dan putih. CC 120 tapi tulih kat body 115 ja. Tubeless lagi tayar tu. Tangki minyak pun besaq, 5 liter lebih oo. So, dah puas tengok kat tenet, aku pun pi la Chin Hin, kedai moto paling femes kat Jitra ni. Tengok secara live kasi puas hati. Memang berkenan abih.

Nak beli cash, sori la. Aku bukannya ada duit lebih banyak. So, bajet nak bayaq bulan-bulan ja. Tapi downpayment lak nak kena himpun. Jadi, aku tahaq sat. Bila duit dah ada, nak pi bayaq la duit muka. Tengok lak si ACE ni kluaq kaler baru, hijau pokok pisang, tak pun terang lagi heheh. Apalagi, aku booking teruih la ACE hijau tu.

Cerita pasao ACE ni, tambah lak tak sampai tiga hari aku duk nek, ronda dah nak dekat 300km dah pun. Tiga benda yang aku bleh puji pasai ACE ni. Satu adalah absorber dia. Cornering memang best, kena lak dia pakai monoshock. Layan abih bro. Dua adalah enjin. Mai tang corner, takyah nak drop gear ja, takat men minyak ja. Lepas ja corner, pulas ja dan enjin rilex ja laju. Last skali nombor tiga, minyak memang cukup save. Takat la bleh kata 50km, minyak lebih kurang RM2 ja. So, kalu pi balik Jitra-Kangaq, dalam RM4 ja. Banding nek keta, mau kurang-kurang pun RM15.

Aku bukannya nak promote moto ACE ni. Saja ja la nak share cerita, dan aku pun takdak idea nak post pasai bola heheh. Sori la no sebab off topic skit.

1 ulasan: